Funderar lite...

Är det pengar, status och prylar? Jobb, hus och massvis av vänner?  Hälsa, skönhet, trygghet och fri vilja?
Vem avgör vad som är livskvalité för en annan människa? Vad är det för normer som gäller?

Kanske har man inte en massa prylar, pengar eller vänner man kanske inte ens är särskillt snygg eller ädel utan  en avundsjuk, mager kvinna med dålig andedräkt. Men tak över huvudet, mat i magen och vetskapen om att det finns iallafall en människa som ser dig utan att döma dig. Du vet att du får uttrycka ditt missnöje över saker och ting utan risk för din egen eller dina näras säkerhet. Möjlig en anses du vara en gnällkärring men det kan du ta för du är trygg!

Kanske har du allt du kan önska dig vad det gäller kläder, smycken, pengar och ett vackert hus dit du kan bjuda dina vänner. Själv är du vacker som en dag med välfrisserat hår och en garderob som skulle få Blondin Bella att sucka avundsjukt. Du däremot måste väga varje ord och handling som inte handlar om mode, mat, karriär eller inredning på våg eftersom ett enda kritiskt ord om samhälle eller politik kan innebära att de dina inte längre är trygga och desamma vänder dig ryggen av rädsla för represalier. Trots allt det vackra runt dig kan du inte vara trygg åtminstone inte om du vill uttrycka dina egna fria tankar och åsikter.

Jag vet vart jag har min trygghet.
Just nu sitter de i en hög i mina soffa och kollar på Bolibompa :)


Kommentarer
Postat av: Annica

Så rätt, gumman. Det stämmer det du skriver.



Kram på dig och dina trygghetar ser sköna ut..ler

2010-01-12 @ 13:52:25
URL: http://anki72.blogg.se/
Postat av: Humla

Mmmm... du är så klok raring! Jag har en hög här jag med... en guldhög! kram

2010-01-28 @ 19:58:24
URL: http://mammahumla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0